Course Program 1

DOG-Skill Building Courses
(in German language)
(K-101 bis K-103)

Chair:
Ulrich Schiefer (Aalen/Tübingen), Michael Bach (Freiburg)

The curriculum Skill Building consists of four modules of 90 minutes. It imparts knowledge and skills for scientific working, (self-)management, interaction and teamwork skills. The module “Presentation” focuses on the redaction of successful publications, posters and presentations as well as on an efficient handling of literature. The focal point of Module “Communication” will be on oral presentations, behavior in important meetings, organization and documentation of meetings. The Module “Team Buildung” *) focuses on innovative and creative techniques and strategies for effective team building and team working.

Participants having passed the whole curriculum will receive a certificate. The participation in the course program is only possible in combination with the congress registration. All courses are in German language if not stated otherwise.

The fees apply for registration and payment before/after July 13, 2015.

The module 1 “Presentation” focuses on the redaction of successful publications, posters and presentations as well as on an efficient handling of literature.

The focal point of Module 2 “Communication” is on oral presentations, behavior in important meetings, organization and documentation of meetings.

Module 3* “Team Building” focuses on innovative and creative techniques and strategies for effective team building and team working.
* Modul 3 with the kind support of F. Hoffmann-La Roche AG.

Further courses for young scientists
(in German language)
(K-104 bis K-108)

The participation in the course program is only possible in combination with the congress registration.
All courses are in German language if not stated otherwise.





 
dt
Saal 5 14:30 - 16:00 02.10.2015
Kurs K-105
Planung klinischer Studien in der Augenheilkunde - von Endpunktwahl über Fallzahlplanung bis Kostenkalkulation – Kursprogramm 1 - Kurse für den wissenschaftlichen Nachwuchs
Die methodische Planung klinischer Studien legt bereits unveränderbar die Belastbarkeit jeglicher aus der Studie ableitbarer Aussagen fest. Zwei explizite Determinanten der Studienplanung stellen hierbei die Wahl des primären klinischen Endpunktes sowie die daraus erwachsende Fallzahl der Studie dar; beide Determinanten bestimmen dann auch wesentlich die personelle und damit die finanzielle Ressourcenplanung der Studie. An Beispielstudien der Ophthalmochirurgie werden die methodischen Strategien und Mindest-Standards nach bestehenden Guidelines (ICH-E6 „Good Clinical Practice und“ ICH-E9 „Statistical Principals“) für entsprechende Studienplanungen zusammengestellt und illustriert. Besonderes Augenmerk gilt hierbei den zunehmend in Anwendung kommenden Studiendesigns mit (adaptiven) Interimanalysen sowie speziellen intraindividuell vergleichenden Studiendesigns, welche beide Augen eines Studienpatienten randomisiert gegenüberstellen können. Gebühr: Euro 60,- / Euro 80,- <strong></strong>
Organisator / Kursleiter: Frank Krummenauer (Witten)